Monday, January 21, 2008

Salam Tahniah & Tarbiyyah Dari Hamba..

SALAM TAHNIAH & TARBIYYAH DARI HAMBA..


Alhamdulillah, awal tahun ini menyaksikan beberapa sahabat saya memperoleh cahaya mata. Antaranya Sdr Khairul Faizi (Ketua DPPNJ), Sdr Faizol Salleh (S/U DPPNJ), Sdr Johari (EXCO DPPNJ)..

Sebagai sahabat, saya tumpang gembira dan turut sama bersyukur kepada Allah SWT yang mengurniakan nikmat tersebut ke atas mereka..

Saya mendoakan agar “putera dan puteri mereka ini menjadi anak yang soleh, yang mengerjakan solat, menjadi penyejuk mata ibubapa dan menjadi insan yang berjasa kepada Islam dan ummatnya”..

Menyebut perkara ini, suka saya berkongsi kepada sahabat-sahabat yang lain termasuk kedua ibupaba si anak-anak kecil ini akan suatu bab yang terdapat di dalam Kitab AL-AZKAR karya Imam Nawawi Rhm.. iaitulah..

استحباب التهنئة وجواب المُهَنَّأ

يستحبُّ تهنئة المولود له، قال أصحابنا‏:‏ ويُستحبّ أن يُهَنَّأ بما جاءَ عن الحسين رضي اللّه عنه أنه علَّم إنساناً التهنئة فقال‏:‏ قل‏:‏ باركَ اللّه لكَ في الموهوب لك، وشكرتَ الواهبَ، وبلغَ أشدَّه ورُزِقْتَ بِرَّه‏.‏ ويُسْتَحَبُّ أن يردَّ على المُهنىء فيقول‏:‏ باركَ اللّه لك، وبارَك عليك، وجزاكَ اللّه خيراً، ورزقك اللّه مثلَه، أو أجزلَ اللّه ثوابَك، ونحو هذا‏.‏

Bab yang menyatakan .. (Terjemahan ringkas dari saya yang faqir..)

UCAPAN SELAMAT MELAHIRKAN DAN JAWAPANNYA

Sunat mengucapkan ucapan selamat ke atas lahirnya anak seseorang kepada orang tuanya. Telah berkata para Ashab kami bahawa sunat mengucapkan selamat itu berdasarkan riwayat Husain R.A. :

أنه علَّم إنساناً التهنئة فقال‏:‏ قل‏:‏ باركَ اللّه لكَ في الموهوب لك، وشكرتَ الواهبَ، وبلغَ أشدَّه ورُزِقْتَ بِرَّه‏.‏

[“Sesungguhnya ia mengajari seseorang ucapan tahniah (ucapan selamat), maka ia berkata: - Ucapkanlah! – Semoga Allah memberi berkat kepadamu pada pemberian-Nya, semoga engkau mensyukuri pada Yang Memberi, semoga anak ini menjadi dewasa dan berbakti kepadamu”]

ويُسْتَحَبُّ أن يردَّ على المُهنىء فيقول‏:‏ باركَ اللّه لك، وبارَك عليك، وجزاكَ اللّه خيراً، ورزقك اللّه مثلَه، أو أجزلَ اللّه ثوابَك، ونحو هذا‏.‏

[Dan disunatkan pula menjawab ucapan tahniah (ucapan selamat) itu dengan dia berkata: “Semoga Allah memberi berkat kepadamu, semoga Dia ke atas kamu, semoga Allah membalas kebaikan kamu, semoga kamu diberi rezeki seumpamanya, atau semoga Allah melipatgandakan pahala kamu”. Dan jawapan yang lain yang serupa…] Intaha..

[ al-Azkar, al-Imam an-Nawawi, hal 289. cet. Dar al-Fikr.]

Maka mengambil manafaat dan beramal dengannya,, maka saya ucapkan kepada sahabat-sahabat saya yang baru menimang cahaya mata,,

باركَ اللّه لكَ في الموهوب لك، وشكرتَ الواهبَ، وبلغَ أشدَّه ورُزِقْتَ بِرَّه‏.‏

“Semoga Allah memberi berkat kepadamu pada pemberian-Nya, semoga engkau mensyukuri pada Yang Memberi, semoga anak ini menjadi dewasa dan berbakti kepadamu”

Sayugianya dalam mempereratkan hubungan silaturrahim (Tarbiyyah Ukhuwah Islamiyah), kita diajar dalam Islam agar memberikan ucapan yang mengembirakan sesama Muslim. Hal ini tidak lain melainkan untuk memperkuatkan ukhuwah Islamiyah dan kecintaan antara keluarga Muslim.

Di dalam al-Quranul Karim, ternyata terdapat beberapa ayat yang menyebut tentang pemberian khabar gembira tentang kelahiran anak di dalam beberapa kesempatan. Ini sebagai petunjuk dan ajaran bagi umat Islam.

Sesungguhnya pemberian khabar gembira dan ucapan tahniah ini mempunyai pengaruh yang besar di dalam menyemai dan menguatkan ikatan ukhuwah dikalangan kaum muslimin. Lebih-lebih lagi dikalangan anggota jamaah.

Allah SWT berfirman tentang kisah Ibrahim A.S;

وَلَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِيمَ بِالْبُشْرَى قَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ فَمَا لَبِثَ أَنْ جَاءَ بِعِجْلٍ حَنِيذٍ (69) فَلَمَّا رَأَى أَيْدِيَهُمْ لَا تَصِلُ إِلَيْهِ نَكِرَهُمْ وَأَوْجَسَ مِنْهُمْ خِيفَةً قَالُوا لَا تَخَفْ إِنَّا أُرْسِلْنَا إِلَى قَوْمِ لُوطٍ (70) وَامْرَأَتُهُ قَائِمَةٌ فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْنَاهَا بِإِسْحَاقَ وَمِنْ وَرَاءِ إِسْحَاقَ يَعْقُوبَ (71

[Dan sesungguhnya utusan-utusan Kami (malaikat-malaikat) telah datang kepada Ibrahim dengan membawa kabar gembira, mereka mengucapkan: "Salaman" (Selamat). Ibrahim menjawab: "Salamun" (Selamatlah), maka tidak lama kemudian Ibrahim menyuguhkan daging anak sapi yang dipanggang. Maka tatkala dilihatnya tangan mereka tidak menjamahnya, Ibrahim memandang aneh perbuatan mereka, dan merasa takut kepada mereka. Malaikat itu berkata: "Jangan kamu takut, sesungguhnya kami adalah (malaikat-malaikat) yang diutus kepada kaum Lut." Dan istrinya berdiri (di balik tirai) lalu dia tersenyum. Maka Kami sampaikan kepadanya berita gembira tentang (kelahiran) Ishak dan dari Ishak (akan lahir putranya) Ya’kub.] –(surah Hud : 69-71)

Dan Allah SWT berfirman tentang kisah Zakaria A.S;

فَنَادَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرَابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيَى مُصَدِّقًا بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَسَيِّدًا وَحَصُورًا وَنَبِيًّا مِنَ الصَّالِحِينَ (39)

[Kemudian Malaikat (Jibril) memanggil Zakaria, sedang ia tengah berdiri melakukan salat di mihrab (katanya): "Sesungguhnya Allah menggembirakan kamu dengan kelahiran (seorang putramu) Yahya, yang membenarkan kalimat (yang datang) dari Allah, menjadi ikutan, menahan diri (dari hawa nafsu) dan seorang Nabi termasuk keturunan orang-orang saleh."]-(surah Aali Imran : 39)

Berkenaan dengan pemberian ucapan tahniah (ucapan selamat) ke atas orang yang baru menimang cahaya mata (kelahiran anak), Imam Ibnu Qayyim al-Jauziyyah telah meriwayatkan di dalam Kitabnya “TUHFATUL MAUDUD”, dari Abu Bakar al-Mundzir bahawa ia berkata;

أن رجلا جاء إليه, وعنده رجل قد وُلد له غلام. فقال له: يَهْنِك الفارس, فقال الحسن : ما يدريك أفارس هو أم حمار؟ قال الرجل : فكيف نقول؟ قال : قل! (بورك لك في الموهوب وشكرت الواهب, و رزقت برّه, وبلغ أشده).

[“Telah diriwayatkan kepada kami dari al-Hasan al-Bashri bahawa seorang lelaki telah datang kepadanya, dan di sisinya terdapat seorang lelaki yang baru sahaja dikurniakan seorang anak kecil. Lelaki itu berkata kepada orang yang mempunyai anak kecil itu, “Selamat bagimu atas kelahiran seorang penunggang kuda!”. Maka berkata al-Hasan kepada lelaki itu, “Apa mu tahu, adakah dia seorang penunggang kuda atau seorang penunggang keldai?”..

Lelaki itu berkata, “ Maka bagaimanakah sepatutnya kami katakan?”. Lalu al-Hasan berkata, “Katakanlah!, “Semoga engkau diberkati terhadap apa yang diberikan kepadamu, semoga engkau bersyukur kepada Yang Maha Memberi, semoga engkau diberi rezeki dengan kebaikannya, dan semoga anak ini mencapai masa balighnya” .]
Intaha –
[lihat TARBIYATUL AULAD, asy-Syeikh Dr. Abdullah Nasih Ulwan, Hal. 71, jil. 1. Cet. Dar as-Salam].

Ucapan selamat dan pemberian khabar gembira ini tertuju tanpa perbezaan samada lahirnya anak lelaki mahupun perempuan. Alangkah baiknya kaum Muslimin, jika semuanya membiasakan kemuliaan ini dalam masyarakat.. Alangkah baiknya anggota jamaah, jika semuanya membiasakan kemuliaan ini dalam kehidupan berjamaah...

“Ya Allah.. Campakkanlah kemuliaan ini ke dalam hati-hati saudara kami”… Amin..

Saya ambil kesempatan di sini dengan saya menganjurkan kepada sahabat-sahabat saya dan kepada yang lain juga akan suatu kitab yang sangat bagus dibaca..

Sebuah kitab yang bertajuk تربية الأولاد في الإسلام “TARBIYATUL AULAD FIL ISLAM” (PENDIDIKAN ANAK-ANAK DALAM ISLAM). Karya Syeikh Dr. Abdullah Nasih Ulwan. Seorang Ulama dan Murabbi yang masyhur.

Kitab 2 jilid tersebut membahas secara halus dan tajam bermula “Kaitan Perkahwinan Dengan Pendidikan Anak-Anak” sehinggalah “Tanggungjawab Terhadap Soal Pendidikan Seks Terhadap Anak-Anak”..

Segala tarbiyyah dan tanggungjawab yang penting dikupas dan dinyatakan di dalamnya.. Bacalah.. Insya Allah beroleh manfaat.

Bagi mereka yang ingin mengenalinya dengan lebih dekat atau ingin men “download” kitab tersebut, bolehlah melayari laman http://abdullahelwan.net/

Mudah-mudah nukilan ringkas ini mendatangkan manafaat yang baik kepada kita semua dan diberkati Allah SWT.. Keampunan Allah lah yang saya harapkan.. Amiin..

Sekian dulu nukilan dari hamba yang haqir lagi faqir,,

العبد الفقير إلى رحمة الله :
إبن مسران البنجري