Tuesday, June 17, 2008

Salam Tahniah & Tarbiyyah Dari Hamba.. (2)

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah, segala puji-pujian milik Allah yang menjadikan qalam, selawat dan salam kepada Rasulillah, dan keluarganya dan para sahabatnya.. Amma ba’du.

Berkata al-Faqir ila Allah al-Ghani, Ibnu Masran al-Banjari :-

Saya mewakili Lajnah Tarbiyyah & Latihan Perkaderan Dewan Pemuda Pas Negeri Johor mengucapkan tahniah dan “Mabruk” kepada al-Fadhil Ustaz Zulhilmie Mohammad Rohani yang baru sahaja dilantik sebagai Pengerusi Jabatan IT DPPNJ. Ustaz Zulhilmei sebelum ini adalah merupakan Timbalan Pengerusi 1 LT&LP DPPNJ.

Pihak LT&LP DPPNJ mengucapkan jutaan terima kasih di atas sumbangan yang telah beliau berikan kepada Lajnah Tarbiyyah selama beliau berkhidmat bersama LT&LP DPPNJ samada di bawah pimpinan al-Fadhil Ustaz Kasim Ibrahim atau di bawah al-Fadhil Ustaz Mohd Azam Abd Razak.

Hanya Allah swt yang layak mengurniakan ganjaran yang besar dan setimpal kepada beliau. Sesungguhnya Allah swt tidak pernah memungkiri janjiNya ke atas penolong-penolong agamaNya.

Saya juga mengharapkan agar beliau masih sudi memberikan sumbangan dalam proses pentarbiyyahan khususnya diperingkat DPPNJ. Ini kerana beliau masih lagi sebagai Ketua Lajnah Tarbiyyah Dewan Pemuda PAS Kawasan Batu Pahat dan secara automatic menjadi AJK LT&LP DPPNJ.

Perlantikan tersebut dianggap “kena pada tempatnya” kerana ilmu, minat dan kecenderungan Ustaz Zul terhadap IT amat mendalam. Lagi pula DPPNJ perlu segera mengemaskinikan Laman web DPPNJ setelah tergendala agak lama.

Ustaz Zulhilmei merupakan sahabat baik saya sejak zaman pengajian lagi, iaitu sejak tahun 1995M. Kami pernah tinggal serumah, makan sedulang, tidur sebilik dan belajar pidato dibirai tingkap rumah (rumah sewa) ketika menuntut ilmu di bumi Serambi Mekah (Kelantan).

Kami juga sama-sama merupakan “protégé” kepada kekanda Mazlan Aliman (kini AJK PAS Pusat). Tidak dapat dinafikan bahawa kekanda Mazlan Aliman merupakan Mentor yang berjaya membentuk kami sehingga menjadi Amilin PAS sepenuh masa. Alhamdulillah, semuanya dengan izin Allah.

Ustaz Zulhelmei merupakan pelajar lepasan timur tengah (al-Azhar Universiti) yang intima dengan perjuangan PAS sejak awal tahun 90’an serta telah membuktikan kepada kami bahawa beliau tidak mahu berkerja di bawah pentadbiran dan pemerintahan BN. Beliau lebih suka berkerja di bawah PAS walaupun beliau memiliki kelayakan untuk berkerja sebagai kakitangan kerajaan.

Beliau pernah berkhidmat sebagai setiausahakerja PASTI DPPNJ, setiausahakerja DPPNJ, dan setiausahakerja Pejabat DUN Senggarang di bawah YBhg. Dr Ramli Mohd Kari (2004-2008).

Kali terakhir saya berceramah bersama beliau adalah pada Ceramah Umum di DUN Senggarang ketika Pilihanraya Umum ke-12 yang lalu.

Selain memenuhi undangan kuliah-kuliah agama dan haraki, beliau kini menjadi usahawan online berjaya (dan saya mendoakan agar terus berjaya,, ameen). Sahabat-sabahat boleh melayari http://kedaionlineanda.com untuk melihat produk-produk jualan beliau. Insya’Allah anda pasti berminat untuk membelinya..

Akhirnya saya (yang mengaku banyak dosa ini) mengucapkan kepada Ustaz Zul, Selamat menjalankan tugas sebagai Menteri IT , selamat meng‘update’ semula laman web DPPNJ. Jangan lupakan kami (LAJNAH TARBIYYAH DPPNJ)!..,,,,

Ada satu nasihat yang berguna untuk kita bersama, begitu juga buat semua pemimpin, nasihat yang pernah disampaikan oleh Rasulullah saw ;

مَا مِنْ أَمِيرٍ يَلِي أَمْرَ الْمُسْلِمِينَ ثُمَّ لَا يَجْهَدُ لَهُمْ وَيَنْصَحُ إِلَّا لَمْ يَدْخُلْ مَعَهُمْ الْجَنَّةَ

“Mana-mana pemimpin yang mengetuai urusan orang Islam, kemudian dia tidak bersungguh-sungguh menjalankan tugasnya dan tidak menasihati mereka; melainkan tidak masuk syurga bersama-sama mereka”. [riwayat Imam Muslim, lihat Sahih Muslim, jil. 9, hal. 354 / lihat juga Riyadus Solihin, Imam Nawawi, hal. 90]


(KENANGAN BERSAMA UST ZUL KETIKA BETAPA DI GUNUNG SEMUT,
DI TENGAH ADALAH UST MD NOH MELAKA)
Dan lagi, berkata al-Faqir ar-Rajiy Rahmata Rabbihi al-Qadir, Ibnu Masran al-Banjari :-

Telah bertemu saya akan Sdr Nazman Che Ibrahim pada mesyuarat penuh DPPNJ yang lalu. Sempat pula menjawab beberapa soalan feqh (hal Munakahat) daripada Sdr Nazman, tetapi masih terlupa mengucapkan Selamat Pengantin Baru kepada beliau. Juga ucapan maaf kerana tidak dapat hadir ke majlis walimatus urus beliau.

Maka, dikesempatan ini saya mohon maaf kepada Sdr Nazman dan keluarganya kerana tidak dapat hadir majlis beliau. Dan saya juga mengucapkan selamat berumahtangga, semoga diberkati Allah swt hendaknya, semoga tabah dengan ujian-ujian mendatang, dan sentiasa meletakan perjuangan membela ugama Allah dihadapan kita.

Sungguh Rasul kita Nabi Muhammad saw telah mengajar kita supaya mengucapkan sesuatu ucapan yang baik dan berupa doa kepada saudara kita yang baru ijab qabul. Maka saya tidak mahu kerugian melaksanakan sunnah rasul yang mulia ini.

Sdr Nazman,

بَارَكَ اللَّهُ لَكَ وَبَارَكَ عَلَيْكَ وَجَمَعَ بَيْنَكُمَا فِي خَيْرٍ

“ Semoga Allah memberi berkat kepada kamu, semoga Allah memberkatimu dan semoga Allah mempertemukan kamu berdua dalam kebaikan”. [riwayat Abu Daud, Turmuzi, Ibnu Majah dan lainnya, lihat al-Azkar, Imam Nawawi, hal 283]

Ya Allah! Perkenankanlah.. Ameen..

Sdr Nazman merupakan Pengerusi Lajnah Hubungan Antara Kaum & NGO’s DPPNJ. Saya kira beliau adalah EXCO DPPNJ yang termuda sekali antara kami (adik bongsu) setakat ini.. Saya kagum dengan khidmat dan kerja-kerja yang beliau lakukan terhadap engagements antara kaum khususnya bangsa cina dan India serta NGO’s lain.

Saya mendapati beliau adalah orang yang suka belajar, maksud saya belajar sesuatu yang baru dan suka berkongsi bersama orang lain. Jika ada satu perkataan dalam bahasa tamil yang beliau pelajari, pasti diajar kepada orang lain melalui blognya. Tak lupa juga perkataan “bukan sede-sede”!

Tapi sayang, kini blog beliau terpaksa di“rehat”kan kerana ada pihak yang tidak bertamadun dan berfikiran ter“tutup” (lawan bagi ter“buka”) yang hasad terhadap beliau. Blog beliau memang menyakitkan sesetengah pihak yang berfikiran ter“tutup” itu.

Ada satu kenangan manis saya bersama beliau, jika diingatkan pasti hati ini tergelak. Pengalaman manis itu kami dapat ketika membantu kerja-kerja culaan (program DUN TUMPU Senggarang). Saya lupa nama kampong tersebut. Apa yang pasti, kami telah bertemu satu nama yang pelik (pelik tapi benar).

Jika jenama Honda, Toyota, Suzuki adalah daripada nama orang Jepun, jenama Ford, Mercedes, John Bert, adalah daripada nama orang barat. Maka jenama ASTRO, rupa-rupanya (barangkali) adalah daripada nama orang Jawa. J

Benar, kami dapati namanya adalah Astro @ Sastro Bin… Kami tak pasti apa maksud disebalik nama Astro kepada orang Jawa [kalau sahabat-sabahat tahu, sila kongsikan kepada saya]. Saya bukan nak menghina nama tersebut. Tetapi Islam menganjurkan kita memberikan nama dengan nama yang baik atau mempunyai makna yang baik.

Tersebut pada Kitab al-Azkar Li Imam an-Nawawi akan satu Bab..

{ باب استحباب تحسين الاسم }
{BAB MEMBERI NAMA YANG BAIK}

Imam Nawawi Rahimahullahu Taa’ala meriwayatkan sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan Isnad jayyid…
عن أبي الدرداء رضي الله عنه قال : قال رسول الله (صلى الله عليه وسلم) :
" إنكم تدعون يوم القيامة بأسمائكم وأسماء آبائكم فأحسنوا أسماءكم ".

“Dari Abu Darda R.A, ia berkata, Rasulullah saw bersabda : ‘Sesungguhnya kamu akan dipanggil pada hari kiamat nanti dengan menyebut nama-nama kalian dan nama-nama ayah kalian, maka oleh itu perbaikilah nama-nama kalian”. [
lihat al-Azkar, Imam Nawawi, hal 288]

Terdapat juga sebuah hadith dari Abi Wuhaib al-Jasymi as-Shahabi (sahabat Nabi saw), ia berkata, Rasulullah saw bersabda:

" تسموا بأسماء الأنبياء ، وأحب الأسماء إلى الله تعالى : عبد الله وعبد الرحمن ،
وأصدقها : حارث وهمام ، وأقبحها : حرب ومرة "

“Berilah nama (anak kalian) dengan nama-nama Nabi dan nama yang paling (baik) disenangi Allah Ta’ala ialah Abdullah dan Abdur Rahman, yang paling benarnya ialah Harith dan Hammam, dan yang paling jelek iah Harb dan Murrah”. [riwayat Abu Daud, an-Nasa’ai dll, lihat al-Azkar, Imam Nawawi, hal 288]

Khalas, tapi itulah yang menjadi sabab kepada kemesraan saya dengan Sdr Nazman. Selamat menjadi suami wahai Nazman! Tanggungjawab anda semakin besar dan berat. Semoga Allah permudahkan segala urusan anda, ameen…


( KENANGAN BERSAMA NAZMAN AND THE GANGS DI HOTEL 5 BINTANG [MARKAS]
WAKTU BERKHIDMAT DI DUN SENGGARANG SEBAGAI EJEN TAKAFUL IKHLAS)
Dan lagi, berkata al-Faqir ar-Rajiy Rahmata Rabbihi al-Qadir, Ibnu Masran al-Banjari :-

Bagi kebanyakan (sesetengah) manusia yang tidak sibuk dalam perjuangan, mereka tenggelam dan asyik dengan demam bola yang melanda dunia pada hari. Pesan saya (yang sentiasa mengharap pengampunan Ilahi) ini, jangan terlalu alpa dengan strategi musuh Islam hingga kalian tinggal solat dan berlengah-lengah dalam perjuangan.

Saya tak minat bermain bola atau menontonnya. Bagi saya ia lagha. Akan tetapi, tiba-tiba dapat pula kad kuning. Murad pada Kad kuning itu adalah kad undangan majlis walimatul urus Sdr Safari Sarodin (bekas Pengerusi Jabatan IT DPPNJ)..

Insya’Allah majlis walimatul urus beliau akan diadakan pada 24 Jamadil Akhir 1429H bersamaan 28 Jun 2008M. Insya’Allah juga saya dan keluarga akan hadir. Tahniah buat Sdr Safari.

Ada satu ilmu ingin saya kongsikan bersama anda. Ba’da (setelah) anda diijabqabulkan, maka sahlah anda sebagai suami isteri. Lalu apabila kamu berdua ingin bersama (jima’), maka janganlah kamu lupa daripada membaca suatu doa yang diajarkan oleh Rasulullah saw. Doa itu adalah ;

بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ جَنِّبْنَا الشَّيْطَانَ وَجَنِّبْ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا

“Dengan menyebut nama Allah. Ya Allah, jauhkanlah kami dari syaitan dan jauhkanlah syaitan dari rezeki (anak) yang Engkau berikan kepada kami”.

Saya tidak malu untuk menyatakan demikian kerana sesungguhnya Allah dan Rasul tidak malu menyatakan perkara yang haq. Jangan dipandang remeh perkara tersebut. Diingatkan sekali lagi buat diri saya (yang mudah lupa ini) dan kepada anda serta sahabat-sahabat yang lain, JANGAN DIREMEHKAN PERKARA INI!.

Tahukah kalian. Mengapa anak-anak dewasa ini ramai yang mudah diganggu oleh syaitan? Bahkan ada yang berperangai seperti syaitan? Besar kemungkinan adalah kerana tidak membaca doa ini ketika memulakan operasi jima’.

Apa hujahnya! Hujah saya adalah bersandarkan hadith nabi saw, yang diriwayatkan oleh Abu Daud :

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ : قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَأْتِيَ أَهْلَهُ قَالَ بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ جَنِّبْنَا الشَّيْطَانَ وَجَنِّبْ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا ثُمَّ قُدِّرَ أَنْ يَكُونَ بَيْنَهُمَا وَلَدٌ فِي ذَلِكَ لَمْ يَضُرَّهُ شَيْطَانٌ أَبَدًا

“Daripada Ibnu Abbas Radiyallahu anhuma, berkata ia, telah bersabda Nabi saw : “Jika sekiranya salah seorang dari kamu, apabila ia menggauli isterinya serta membaca :

بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ جَنِّبْنَا الشَّيْطَانَ وَجَنِّبْ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا

“Dengan menyebut nama Allah. Ya Allah, jauhkanlah kami dari syaitan dan jauhkanlah syaitan dari rezeki(anak) yang Engkau berikan kepada kami”. Lalu ditakdirkan bahawa jadi (lahir) seorang anak dari mereka berdua, syaitan tidak akan dapat mengganggunya selamanya” [lihat Sunan Abi Daud, juz 6, hal 65]

Hadith ini juga diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim. Lihat al-Azkar, Imam Nawawi, hal 284. lihat juga kitab Riyadus Solihin, Imam Nawawi, hal 154.

Sungguh apa yang keluar daripada kalam Saiyyidul Mursalin itu mempunyai rahasia dan janji yang benar. Oleh itu, tidak sayugianya (sepatutnya) kita mensia-siakan sunnah Rasul saw ini.

Tidakkah kita bercita-cita mempunyai anak yang soleh, yang menjadi penyejuk mata hati kita. Maka inilah muqaddimahnya. Bahkan jika diturut ijtihad Dr Abdullah Nasih Ulwan dalam Kitab Tarbiyyatul Auladnya, membentuk anak yang soleh itu bermula dari mencari pasangan suami isteri lagi..

Walhasil, mabruk kepada Sdr Safari. Doa saya yang lain adalah seperti doa saya terhadap Sdr Nazman.

Satu lagi pesan saya, di mana saja kita berada, di situ Allah tetap memerhatikan. Di mana pun kita bekerja, jangan berpisah dengan Jamaah Islamiyyah! Jamaah Islamiyyah tidak rugi jika tiada kita, tetapi kita adalah orang-orang yang rugi jika tidak intima bersama Jamaah Islamiyyah!

Saya mengenali beliau (Sdr Safa) secara rapat ketika sama-sama berkhidmat di bawah Jabatan Pembangunan Remaja DPPNJ. Sdr Safari orangnya lemah lembut, moga hatinya selalu dilembutkan untuk kasih kepada perjuangan membela ugama Allah. Saya rindu sangat untuk bertemu anda. Semoga Allah memanjangkan umur saya dan umur anda dan mempertemukan kita di masa mendatang. Ameen..
.
(BERSAMA SDR SAFARI KETIKA PERASMIAN MUKTAMAR DPPNJ TAHUN 2007,
TAK SANGKA SAYA LEBIH RENDAH DARIPADA SAFA..
@ SAFA YANG SANGAT TINGGI ORANGNYA...)
(gambar ihsan daripada Bandaraya Safa (blog safa))

___________

Sekiranya pada ayat-ayat di atas terdapat pujian. Maka kembalikanlah puji-pujian itu kepada Allah Yang Maha Terpuji.

Sekiranya terdapat nasihat, nasihat itu untuk diri saya dan untuk kalian semua.

Sekiranya terdapat ilmu, saya bermohon kepada Allah agar ilmu itu adalah ilmu yang memberi manafaat kepada semua.

Khalas, sekian catatan hamba. Semoga ada manfaatnya.


al- Haqir wal- Faqir ar-Rajiy Ila Rahmati Allah al-Ghaniy :

Ibnu Masran al-Banjari

SMS : 019-777 ####
Email :
ibnumasran@yahoo.com
Weblog : http://tarbiyyahibnumasran.blogspot.com
Masa : 12.33 p.m
Tarikh : 13 Jamadil Akhir 1429H