Sunday, July 6, 2008

Semoga Allah meredhai.. Amin..

diterima drpd email sahabat baik ana:
MAJLIS AL-BANJARI
DI DEWAN BESAR MASJID NURUL TA’ZIM

ALHAMDULILLAH, Syukur ke hadrat Allah yang berkehandak memberi kebaikan kepada hamba-hambanya. Selawat dan Salam ke atas Penghulu segala Rasul, dan ahli keluarganya dan segala pengikutnya hingga ke hari Akhir.

Dahulu 2007-2008 al-Fadhil Ust Ibrahim al-Banjari telah pun diberi kepercayaan mengajar di Masjid Nurul Ta’zim, Majidi Baru kira-kira hampir setahun. Beliau mengajar Tafsir al-Quran dan Kitab Jauharul Mauhub. Namun apabila menjelang tempoh pilihanraya umum yang lalu, khidmat beliau dihentikan sementara. (barangkali ada kebimbangan pihak-pihak tertentu).

Kini, alhamdulillah, atas permintaan ahli qariah Masjid tersebut, sekali lagi al-Fadhil Ustaz Ibrahim al-Banjari diundang untuk berkhidmat menyampaikan ilmu. Bezanya, kali ini diadakan di Dewan Besar Masjid Nurul Ta’zim.

Kami melihat kesungguhan mereka dalam menuntut ilmu amat terserlah. Pernah al-Fadhil Ustaz terlewat hadir hampir satu jam, namun mereka masih sudi menanti kehadiran al-fahil ustaz.

Kali ini al-fadhil ustaz tidak mengajar Tafsir al-Quran, tetapi mengajar Kitab Sairus Salikin sebagai muqaddimah supaya para penuntut ilmu memahami adab-adab menuntut ilmu. Difahamkan setelah tamat mempelajari adab-adab menuntut ilmu tersebut, al-Fadhil Ustaz akan mengajar Kitab Sifat 20. Sebuah kitab jawi lama yang menyentuh bab Tauhid.

Insya’Allah, al-fadhil ustaz juga akan meneruskan pengajian Kitab Jauharul Mauhub dan juga akan mengajar Kitab Aqidatul Awam..

Kami berdoa agar Majlis al-Banjari yang diadakan di Dewan Masjid Nurul Ta’zim ini berpanjangan dan berterusan dengan izin Allah swt serta mendapat keredhaan Allah Azza wa Jalla. Kami juga berharap al-fadhil ustaz dapat memberikan ilmu-ilmu yang bermanfaat dan menjadikan Majlis al-Banjari di Masjid ini seumpama di Pondok Ledang, tempat al-fadhil ustaz mencurahkan pelbagai bidang ilmu.

Oleh : Hamdan Jelani al-Banjari
Gambar-gambar kenangan bersama al-fadhil ustaz Ibrahim al-Banjari
di Majlis al-Banjari, Masjid Nurul Ta'zim, Majidi Baru, Johor Bahru.





***************************
Terima kasih diucap kepada Akhi Hamdan yang merupakan murid dan sahabat baik ana. Ana juga sentiasa bermohon kepada Allah Subhanahu wa Taala agar semua majlis ilmu agama yang dianjurkan samada daripada ana atau daripada para ustaz & tuan guru yang lain sentiasa diberkati dan dirahmati oleh Allah yang Maha Pengasih..


"Ya Allah, Anta Rabbi wa Anta Rabbul 'Alamin, Anta maksudiy wa redho Ka mathlubiy.."

"Ya Allah, Tuhan yang memiliki Ilmu, jauhkanlah diri kami daripada sifat 'ujub dan riya', masukkanlah ke dalam hati-hati kami sifat ikhlas dan amanah dalam beramal dan menyampaikan risalah Agama-Mu yang mulia ini.."

Amiin Ya Rabbal 'Alamin..