Saturday, August 9, 2008

al-Quran Dusturuna..

Alhamdulillah, segala puji-pujian milik Allah. Selawat dan Salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad sallallahu alaihi wa salam dan ke atas keluarganya yang mulia..

Banyak kali hamba ditanya berkenaan perkara itu (isu muzakarah & kalau Umno nak berdamai) macamnana??.. maka hamba menjawab seadanya berdasarkan al-Quran dan Sunnah Nabi sallallahu 'alaihi wa salam, demikian juga berdasarkan pengalaman PAS serta Harakah Islamiyyah yang lain.. antaranya firman Allah yang terdapat pada Surah al-Anfal ayat 61 & 62..

Hamba bersyukur ada yang menerimanya.. tetapi agak kesal bila terdapat juga "di kalangan kita" yang tak berapa yakin.. kesal kerana kenapa tak yakin pada Firman Allah??.. tidakkah Allah Ta'ala itu tidak pernah memungkiri janjinya...

Bukankah Allah sendiri berfirman:

وَإِنْ يُرِيدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ

"Dan jika mereka bermaksud menipumu, maka sesungguhnya cukuplah Allah (menjadi pelindungmu). Dialah yang memperkuatmu dengan pertolongan-Nya dan dengan para mukmin" [surah al-Anfal : 62]

Maka sebagai pejuang Islam, tidak harus [tidak patut] kita mempunyai sikap tidak yakin terhadap janji-janji daripada Allahu Azza wa Jalla..

Tiba-tiba.. ketika hamba mendangar kuliah al-Fadhil Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang, alFadhil Tuan Guru juga menegaskan perkara yang sama.. Alhamdulillah.. marilah kita ambil pengajaran daripada penegasan al-Fadhil Tuan Guru kita ini..



Semoga ada manfaatnya..

ar-Rajiy ila Rahmati Allah al-Qadir,
Ibnu Masran al-Banjari
http://tarbiyyahibnumasran.blogspot.com