Kami mengucapkan Selamat Menyambut Iedil Adha & Selamat Menjalankan Ibadah Korban kepada semua umat Islam khususnya para pembaca blog ini.
ini risalah yang dinamakan dia
AL-MURSYID ASH-SHOLIH
PADA MENYATAKAN ADAB DAN AHKAM MENYEMBELIH
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد
لله الذي شرع لعباده التقرب إليه بذبح القربان وقرن النحر بالصلاة في محكم القرآن ،
وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له ذو الفضل والامتنان ، وأشهد أن سيدنا محمدا
عبده وسوله أفضل من قام بشرائع الإسلام وحقق الإيمان , صلى الله وسلم عليه وعلى آله
وأصحابه ومن تبعهم بإحسان . أما بعد :
Berkata hamba yang mengharap ampunan Allah Al-Baari Al-Bashir, Ibrahim ibn
Masran Al-Banjari zut taqshir : Sebahagian ikhwan yang mulia telah meminta kepada
faqir tentang petua-petua dan ahkam berkait tentang penyembelihan binatang dan
munasabah dengan hari raya korban yang bakal tiba, maka terfikirlah dizihin
faqir untuk menulisnya dalam suatu risalah yang kecil sekalipun faqir bukan
ahlinya.
Maka faqir dhobitkan khulasah beberapa perkara yang berkaitan dengannya. Faqir
kutip daripada beberapa buah kitab feqh Mazhab Syafi'e seperti Hasyiah
Al-Baijuri, I'anah Ath-Thalibin, Al-Iqna', Al-Majmu', Mughni Al-Muhtaj, Tuhfah
Al-Muhtaj, Sabil Al-Muhtadin, Matla' Al-Badrain, dan selainnya atas jalan
ikhtisar seadanya. Serta faqir berikan beberapa tanbihaat dan fawaed berhubung
dengannya. Lalu faqir namakan risalah ini : Al-Mursyid Ash-Sholih, Pada Menyatakan
Adab dan Ahkam Sembelih.
Semoga risalah yang kecil ini bermanfaat buat diri faqir dan para pembaca
semua. اللهم آمين
بجاه الأمين .
- Disyaratkan penyembelih itu adalah
Muslim. Serta hendaklah ia menyembelih kerana Allah dan bukan kerana
selainNya.
- Asas sembelihan korban dan sembelihan biasa tiada banyak bezanya, kecuali pada bacaan بسم الله الرحمن الرحيم dan, الله اكبر serta menerangkan untuk siapa korban itu dilakukan.
- Disukai yang menyembelih binatang
korban itu adalah orang yang berkorban, sekalipun ia perempuan. Bagaimanapun
harus baginya mewakilkan kepada orang lain. Imam an-Nawawi رحمه الله تعالى menghukumkan makruh bagi anak kecil dan
perempuan haid melaksanakan sembelihan.
- Disyaratkan binatang itu ada hayat
mustaqirrah pada mula-mula sembelihan. Antara tanda ada hayat mustaqirrah
ialah kuat geraknya ketika disembelih dan menyembur darahnya, atau memada
dengan kuat geraknya sahaja mengikut pendapat Imam an-Nawawi رحمه الله تعالى .
- Sunat menajamkan pisau atau parang
yang hendak digunakan serta tidak mengasahnya dihadapan binatang korban.
- Sunat diberi binatang itu
minum sebelum ia disembelih dan jangan disembelih binatang tersebut di
hadapan binatang korban yang lain.
- Sunat merebahkan binatang korban
dengan menghadapkan mukanya ke arah qiblat serta di atas lambung kiri.
Dikala merebahkan binatang itu, sunat membaca:
رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيم
- Sunat penyembelih menghadap qiblat
dan dalam keadaan berwudu'.
- Wajib atas orang yang menyembelih itu
memotong halqum (tempat keluar masuk nafas) dan mari' (tempat laluan
makanan yang terletak di bawah halqum) sehingga putus dengan alat yang
tajam seperti pisau (bukan tulang atau kuku). Hendaklah menyembelih dengan bersungguh-sungguh
dan tidak bermain-main. Hendaklah berlaku ihsan dan tidak menzalimi
binatang tersebut.
- Sunat disembelih pada bahagian hujung
leher (sebelah atas) untuk binatang yang berleher pendek seperti lembu,
kerbau dan kambing. Adapun bagi binatang yang berleher panjang seperti
unta, maka sunat disembelih pada bahagian pangkal leher (berhampiran
dada), kerana mengikut sunnah Rasulullah صلى الله
عليه وسلم . Hikmahnya adalah memudahkan roh binatang itu
keluar.
- Sunat disembelih lembu, kerbau atau
kambing itu dengan dibaringkannya di atas tanah sebelah rusuk kirinya
serta diikat kakinya, sementara kaki kanannya bebas lepas tanpa diikat
supaya binatang itu dapat berehat dengan
menggerakkan kaki kanannya itu. Adapun unta, maka sunat disembelih dengan
didirikan binatang itu. Jika tidak mampu untuk disembelih dalam keadaan
unta itu berdiri, maka sembelihlah dalam keadaan unta itu duduk.
Rujuklah dalam al-Mughni.
- Sunat juga meletakkan sebelah kaki
penyembelih ke atas batang leher binatang atau lambungnya supaya binatang
itu tidak dapat menggerakkan kepalanya.
- Ketika hendak menyembelih
binatang korban, sunat dibaca seperti berikut :
اللهُ اَكْبَرْ! اللهُ اَكْبَرْ! اللهُ اَكْبَرْ! بِسْمِ
الله اللَّهُمَّ صَلِّي عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّد
Kemudian berniat, seperti berikut
:
اللَّهُمَّ هَاذِهِ أُضْحِيَّةً مِنْكَ وَإِلَيْكَ فَتَقَبَّلْ
مِنِّيْ, اللهُ اَكْبَرْ اللهُ اَكْبَرْ اللهُ اَكْبَرْ وَلِلَّهِ الْحَمْد
Maksudnya: "Allah Maha Besar!
Allah Maha Besar! Allah Maha Besar! Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi
Maha Penyayang. Ya Allah Ya Tuhanku kurniakan selawat dan rahmat keatas
Sayyidina Muhammad. Ya Allah ya Tuhanku, Ini korban daripada Engkau dan kembali
kepada Engkau, maka terimalah korban daripada hamba. Allah Maha Besar!
Allah Maha Besar! Allah Maha Besar! Dan kepada Allah lah kembali segala pujian."
14. Bagi
tukang sembelih yang diwakilkan untuk menyembelih, hendaklah menyebutkan atau
meniatkan nama-nama pemilik korban. Harus ia mendahulukan niat sebelum
menyembelih mengikut pendapat yang ashah. Peserta korban pula disunatkan hadir menyaksikan penyembelihan
tersebut. Niatnya adalah seperti
berikut :
اللَّهُمَّ هَاذِهِ أُضْحِيَّة لِ........ ("فلان بن
فلان") مِنْكَ وَإِلَيْكَ فَتَقَبَّلْ مِنَّا
Maksudnya : "Ya Allah, sembelihan qurban
ini, adalah untuk.........(nama peserta qurban)........ dari Engkau dan kepada
Engkau, maka terimalah daripada kami qurban ini.."
Jika tujuan sembelihan itu adalah untuk 'aqiqah, maka diniatkan :
اللَّهُمَّ هَاذِهِ عَقِيْقَة لِ........ ("فلان بن
فلان") مِنْكَ وَإِلَيْكَ فَتَقَبَّلْ مِنَّا
Maksudnya : “Ya Allah, sembelihan aqiqah ini, adalah untuk..........(nama
peserta qurban)........dari Engkau dan kepada Engkau, maka terimalah daripada
kami aqiqah ini.."
15. Sunat
dibiarkan binatang itu setelah disembelih sehingga ia mati.
(Tanbih) Ini suatu penjagaan. Waktu penyembelihan korban
adalah bermula setelah matahari terbit pada 10 Zulhijjah dan sesudah qadar
selesai solat dua rakaat solat iedil adha berserta dua khutbah yang ringkas.
Afdhalnya adalah ketika matahari naik segalah.
Waktu penyembelihan korban ini berlanjutan
sehingga terbenam matahari 13 Zulhijjah. Jika disembelih binatang korban itu
setelah berakhir hari tasyriq (10-13 Zulhijjah), maka sembelihannya tidak
dianggap sembelihan korban.
Tetapi bagi korban wajib (korban nazar) yang tidak
sempat dilakukan pada tempoh hari tasyriq itu, binatang itu tetap wajib disembelih
sekalipun di luar waktunya dan sembelihan itu dikira sebagai qadha'. Demikian
fatwa dalam Hasyiah I'anah.
(Tanbih) Ini suatu penjagaan. Haram bagi penyembelih
mengambil upah kulit atau tanduk atau ekor atau daging daripada pemilik korban
dengan jalan upah. Tetapi harus baginya menerima daging tersebut daripada
pemilik korban dengan jalan sedekah jika ia termasuk orang miskin atau dengan
jalan hadiah jika dia bukan orang miskin.
(Tanbih) Ini suatu penjagaan. Telah
banyak orang awam yang jatuh ke dalam syubhat akibat mewakilkan sembelihan dan
agihan daging TANPA menyatakan apakah ia korban wajib (kerana nazar) atau
korban sunat. Perkara ini mendatangkan beberapa masalah dan hukum penting iaitu
:
1) Jika korban
itu adalah korban wajib, maka kesemua dagingnya wajib disedekahkan kepada faqir
miskin dalam keadaan mentah, serta haram memindahkan daging korban tersebut
daripada tempat sembelihan ke negeri lain. Ini pendapat jumhur Syafi'iyyah.
2) Jika
korban itu korban sunat, maka sebahagian daging korban itu harus dihadiahkan
(bahagian hadiah) atau dimakan oleh orang yang berkorban (bahagian milik tuan
korban). Maka milik bahagiannya (hak milik tuan yang berkorban) itu dihukumkan
harus dipindahkan ke negeri lain, manakala bahagian yang wajib disedekahkan
kepada faqir miskin (bahagian sedekah) hukumnya wajib disedekahkan di tempat
korban serta haram dipindahkan ke negeri lain. Rujuklah Hasyiah I'anah
Ath-Thalibin bagi al-'Allamah As-Sayid Al-Bakri رحمه الله
تعالى.
(Tanbih) Ini suatu penjagaan. Haram
memberi sedekah atau hadiah walaupun sedikit kepada orang kafir sekalipun dia
kaum kerabat, jiran tetangga atau ahli pakatan dalam parti dan sekalipun ia
faqir miskin daripada kafir zimmi, samada ia korban wajib atau korban sunat
kerana korban adalah perkara yang berhubung dengan ibadat. Sekiranya ada
bahagian daging itu yang diberi, dihadiah atau dijual kepada orang kafir, maka
wajib diganti dengan yang lain sekira-kira menyamai qadar berkenaan.
Sebagaimana dicatatkan dalam Matla'
al-Badrain dan Sabil Al-Muhtadin dan selainnya.
Berkata guru kami, harus memberi
kepada orang kafir jika daging itu TELAH menjadi milik si faqir atau miskin,
yakni setelah berlaku pembahagian daging korban. Syaratnya pemilikan itu adalah
dengan jalan sedekah atas faqir miskin. Maka si faqir atau si miskin itu
mendapat daging dan daging itu menjadi MILIKnya, maka ia boleh sama ada
memakannya, menjualnya atau menghadiahkan kepada orang lain termasuk kafir yang
faqir. Itu pun hanya korban sunat sahaja. Adapun bagi korban wajib, hukumnya
haram.
Wal hasil, jika berasa ingin memberi
kepada orang kafir juga, jalan yang terbaik adalah dengan memberi daging yang
dibeli dikedai, yakni bukan daripada daging korban. Mengutamakan orang Islam
itulah yang dipilih bagi orang memahami.
(Tanbih) Ini suatu penjagaan. Binatang yang sah disembelih
untuk dibuat korban adalah binatang ternakan beraki empat seperti unta, lembu,
kerbau, kambing, biri-biri atau kibasy. Daripada jenis binatang yang disebutkan
itu, binatang jenis kambing, biri-biri dan kibasy tidak boleh berkongsi, ia
tertentu untuk seorang sahaja. Maka jika dua orang berkongsi satu kambing pada
korbannya, maka tidak sah korbannya. Adapun unta,
lembu, dan kerbau, boleh berkongsi atasnya sehingga kepada tujuh orang sahaja.
Tiada boleh lebih daripada itu.
(Tanbih) Binatang seperti ayam tidak
memadai dibuat korban atau aqiqah. Namun jika seorang itu benar-benar tidak
mempunyai kemampuan, harus baginya berbuat demikian tetapi hendaklah dia
bertaqlid kepada mazhab Ibn Abbas رضي الله عنهما. Demikian fatwa dalam Hasyiah Baijuri.
(Faedah) Ini suatu faedah. Afdhal buat
korban bagi seseorang itu dengan seekor unta, kemudian seekor lembu,
kemudian seekor kibasy atau biri-biri, kemudian seekor kambing biasa. Ini
dinisbahkan dengan banyaknya daging kepada setiap jenis binatang. Kemudian
berkongsi seekor unta atau seekor lembu.
(Faedah) Ini suatu faedah. Seorang
yang berkorban dengan tujuh ekor kibasy lebih afdhal daripada tujuh ekor kambing.
Manakala tujuh ekor kambing lebih afdhal daripada seekor unta dan seekor lembu
atau kerbau kerana bertambah taqarrubnya kepada Allah dengan banyaknya darah
yang mengalir daripada sembelihan binatang korban.
(Faedah) Ini suatu faedah. Afdhal
binatang yang dibuat korban itu yang bewarna putih, kemudian yang bewarna
kuning, yang putih tetapi tiada bersih putihnya, kemudian yang sebahagian
badannya berwarna putih, kemudian sebahagian yang berwarna hitam, kemudian yang
berwarna hitam semuanya, kemudian yang berwarna merah semuanya.
(Faedah) Ini suatu faedah. Binatang
jantan yang tidak banyak berkahwin lebih afdhal dari binatang betina.
Sebaliknya binatang betina yang belum melahirkan anak adalah lebih afdhal
daripada binatang jantan yang banyak berkahwin untuk disembelih sebagai ibadat
korban.
(Faedah) Ini suatu faedah bagi orang
yang ingin menyembelih binatang sama ada untuk korban atau untuk sembelihan
biasa. Petua ini juga diamalkan oleh guru kami
Tuan Guru Haji Hashim Pasir Tumbuh رحمه الله تعالى.
1. Supaya daging tidak berlemak :-
- Ada wudhu’ ketika sembelih binatang.
- Mata pisau disapu terlebih dahulu dengan minyak yang ada dibahagian hidung kita.
- Hulu pisau dibungkus dengan kertas atau sebagainya.
- Mata pisau dikilir atau digerakkan dengan belakang tapak tangan.
2. Supaya daging binatang menjadi lembut :-
- Mata pisau diletak dekat butir halkum binatang
- Kedudukan seluruh badan kita jangan berbetulan dengan mata pisau
- Tahan nafas sewaktu hendak sembelih dan semasa sembelih maka nafas dilepas secara perlahan-lahan
3. Bacaan ketika mahu sembelih binatang supaya daging tidak berbau busuk :-
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ
الرَّحِيمِ اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ وَلِلَّهِ الْحَمْد
اللَّهُمَّ هَذَا هَذَا مِنْكَ
وَإِلَيْكَ فَتَقَبَّلْ مِنَّا كَمَا تَقَبَّلْتَهُ مِنْ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ
خَلِيْلِكَ وَمِنْ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبِيْدِكَ وَرَسُوْلِكَ اللَّهُمَّ إِنِّي
أَسْأَلُكَ رِضَاكَ وَالْجَنَّة
4. Selesai sembelih binatang, maka sapukan hujung mata pisau kepada pipi
binatang tadi supaya lalat tidak datang menghurungi daging.
5. Supaya cukup atau memadai daging bagi setiap jamuan, insya'Allah, maka
bacalah :-
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ
الرَّحِيمِ ِلإِيْلاَفِ قُرَيْشٍ إِيلاَفِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتَاءِ وَالصَّيْفِ
-kemudian hembus dan sapu kepada badan binatang bermula bahu hingga
punggungnya.
6. Jangan basuh tangan dan mata pisau sehingga binatang sembelihan
benar-benar telah mati
7. Sebaiknya tukang sembelih tidak menjadi tukang yang memandikan mayat
kerana biasanya boleh membawa kepada daging menjadi keras
والله تعالى أعلم بالصواب وإليه المرجع والماب
وصلى الله وسلم على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
والحمد لله رب العالمين
Al-Faqir ila Allah Al-Baari
Ibnu Masran Al-Banjari
9 Zulhijjah 1433H