Saturday, February 9, 2008

PERTANYAAN & JAWAPANNYA.. (MUQADDIMAH)

بسم الله الرحمن الرحيم

MUQADDIMAH

Alhamdulillah, syukur pada Allah dapat saya menulis lagi dalam kesempatan yang ada. Dalam kotak e-mail saya, terdapat banyak soalan-soalan / kemusykilan agama yang diajukan, dan alhamdulillah telah saya jawab dengan bantuan taufiq dan inayah Allah swt. Bagaimanapun masih ada yang belum dijawab kerana kesibukan dilapangan politik tanah air. Maklumlah, pilihanraya semakin hampir dan parti memerlukan tenaga pemuda sebagai jentera utamanya..

Oleh kerana ada pandangan yang baik daripada ikhwan, agar saya memasukkan semua jawapan yang telah saya berikan ke dalam blog saya. Maka saya merasakan hal ini akan lebih memberi manafaat kepada semua. Khususnya kepada saudara-saudara yang menjadi pengunjung blog Usrah Ibnu Masran Al-Banjari (http://tarbiyyahibnumasran.blogspot.com/)

Insyaallah saya akan masukkan ke dalam blog secara sedikit-sedikit. Semoga Allah swt permudahkan urusan saya. Amien..

Sebenarnya sudah lama sahabat-sahabat bertanya, mengapa dalam blog saya tidak dimasukkan ruangan soaljawab agama?. Saya kira saya yang amat dhaif ini bukanlah ahlinya.. Lagi pula banyak sudah terdapat website dan weblog yang menyediakan ruangan soaljawab kemusykilan agama.

Saya hanya menjawab kemusykilan pada siri-siri kuliah saya samada di masjid2, surau2, markaz2 tarbiyyah dan soalan2 yang saya terima melalui email sahaja. Namun bila mendengar cadangan seorang sahabat agar saya menghimpun dan menulis kembali dalam blog saya akan kemusykilan/soalan tersebut, saya merasakan ia satu cadangan yang baik.

Walaupun saya sedar saya bukan ahlinya, namun dengan cara ini saya dapat belajar dan saya sentiasa bersedia menerima ajaran dan teguran dari ‘alim ulama dan ahli agama yang faqih dalam menjawab kemusykilan agama.

Lagi teringat saya akan sebuah hadis,

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ سُئِلَ عَنْ عِلْمٍ عَلِمَهُ ثُمَّ كَتَمَهُ أُلْجِمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِلِجَامٍ مِنْ نَارٍ.

“Dari Abu Hurairah r.a berkata: telah bersabda Rasulullah SAW : Barangsiapa yang ditanya tentang satu ilmu sedang dia mengetahuinya, lalu dia menyembunyikan, nescaya dikekang mulutnya pada hari qiamat nanti dengan kekangan api neraka”. [Riwayat Imam Turmuzi, hadis Hasan]

Dalam kitab Bahrul Maazi karangan asy-Syeikh Muhammad Idris Abdur Ra’uf al-Marbawi al-Azhari asy-Syafi’e (pengarang Qamus al-Marbawi, lahir pada 28 Zulkaedah 1313H di Makkah al-Mukarramah dan wafat pada 13 Rabiul Awal 1409H) ketika mensyarahkan hadis ini, dibawah tajuk..

باب ما جاء في كتمان العلم

“bab : yang telah datang ia pada menyatakan hadis yang menunjukkan atas salah menyembunyikan ilmu”

Beliau telah mendatangkan sebuah riwayat berikut;

عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ كَتَمَ عِلْمًا مِمَّا يَنْفَعُ اللَّهُ بِهِ فِي أَمْرِ النَّاسِ أَمْرِ الدِّينِ أَلْجَمَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِلِجَامٍ مِنْ النَّارِ .

“Diriwayatkan daripada seorang sahabat bagi nabi SAW namanya Abi Sa’id al-Khudri r.a katanya, telah bersabda Rasulullah SAW : Barangsiapa menyembunyi ia akan ilmu daripada ilmu yang memberi faedah Allah dengan dia akan orang-orang pada pekerjaan Ugama Islam pada dunianya dan akhiratnya seperti segala masalah feqh dan segala pekerjaan syara’ dan muamalahnya, nescaya dikekang akan dia oleh Allah dengan kekang daripada api neraka.” [Bahrul Maazi, Juz 19, hal. 10]

Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Ibnu Majah, terdapat dalam Sunan Ibnu Majah pada بَاب مَنْ سُئِلَ عَنْ عِلْمٍ فَكَتَمَهُ..

Saya berlindung diri kepada Allah SWT daripada menjadi manusia yang dikekang pada hari kiamat nanti dengan kekangan api neraka.

Kepada ‘alim ulamak yang kitab-kitab mereka saya jadikan sebagai mashadir wal maraji’ (sumber rujukan), saya sering berdoa semoga mereka termasuk dalam maksud hadis..

... أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ ...

“yaitu para ulamak yang ilmunya dimanfaatkan oleh orang lain.” [Riwayat Imam Muslim]

Tak lupa pada Syaikhuna al-Muhaqiq Tuan Guru Abdullah Pondok Lubuk Tapah Hafizahullah yang telah mencurahkan ilmunya dan asy-Syeikh Tuan Guru Nuruddin Marbu al-Banjari Hafizahullah yang banyak mengalirkan ilmunya. Ya Allah, kiranya ada pahala atas amal ini, saya hadiahkan buat kedua ibubapa dan kedua orang Tuan Guru ku ini. Juga kepada guru-guru ku yang lain. Ya Allah, perkenankanlah..

Semoga siri soaljawab kemusykilan agama ini memberi manfaat kepada banyak pihak dan berpanjangan faedahnya. Semoga himpunan kemusykilan agama ini menjadi kitab susunan saya yang seterusnya setelah kitab-kitab:

1) 40 Hadis Mendidik Jiwa (siri 1)
2) 40 Hadis Mendidik Jiwa (siri 2)
3) 40 Hadis Kemuliaan Ilmu & Ulama
4) Himpunan Doa-doa Daripada al-Quranul Kareem
5) Muzik : Pro Vs Kontra
6) Masalah Membaca Sayyidina Dalam Selawat
7) Masalah Sunat Qabliyah Jumaat
8) Kemuliaan Ilmu & Ulama Di sisi Allah SWT
9) Merungkai Kekusutan Dalam Memahami as-Sunnah & al-Bid’ah
10) Peranan Nuqaba’ Dalam Menjana Kebangkitan Politik Semasa (Dinisbahkan kepada Lujnah Tarbiyyah DPPNJ)
11) Perkara-perkara Yang Membatalkan Iman (dalam proses, Insya Allah akan dinisbahkan kepada DPPNJ)

Semoga Allah permudahkan urusan saya dalam berdakwah dan mengembangkan ilmu-ilmu Islam. Amien..

Saya akhiri muqaddimah ini dengan berdoa sebagaimana doanya Hujjatul Islam al-‘Allaamah al-Imam Muhammad Abi Hamid al-Ghazaly Rahimahullahu Ta’ala yang terdapat pada karya agungnya..

" إحياء علوم الدين "

.. dan mengambil keberkatan dengan doa yang terkandung di dalam Kitab Suci..

" القرآن الكريم "

نَسْتَغْفِرُ اللهَ تعالى مِنْ كُلِّ مَا زَلَّتْ بِهِ الْقَدَمُ أَوْ طَغَى بِهِ الْقَلَمُ فِي كِتَابِنَا هذا وَفِي سَائِرِ كُتُبِنَا، وَنَسْتَغْفِرُهُ مِنْ أَقْوَالِنَا الَّتِي لاَ تُوَافِقُهَا أَعْمَالُنَا، وَنَسْتَغْفِرُهُ مِمَّا ادَّعَيْنَاهُ وَأَظْهَرْنَاهُ مِنَ الْعِلْمِ وَالْبَصِيْرَةِ بِدِيْنِ اللهِ تعالى مَعَ التَّقْصِيْرِ فِيهِ وَنَسْتَغْفِرُهُ مِنْ كُلِّ عِلْمٍ وَعَمَلٍ قَصَدْنَا بِهِ وَجْهَهُ الْكَرِيْمِ ثُمَّ خَالَطَهُ غَيْرُهُ، وَنَسْتَغْفِرُهُ مِنْ كُلِّ وَعْدٍ وَعَدْنَاهُ بِهِ مِنْ أَنْفُسِنَا ثُمَّ قَصَّرْنَا فِي الْوَفَاءِ بِهِ، وَنَسْتَغْفِرُهُ مِنْ كُلِّ نِعْمَةٍ أُنْعِمَ بِهَا عَلَيْنَا فَاسْتَعْمَلْنَاهَا فِي مَعْصِيَتِهِ، وَنَسْتَغْفِرُهُ مِنْ كُلِّ تَصْرِيْحٍ وَتَعْرِيْضٍ بِنُقْصَانِ نَاقِصٍ وَتَقْصِيْرِ مُقَصِّرٍ كُنَّا مُتَّصِفِيْنَ بِهِ، وَنَسْتَغْفِرُهُ مِنْ كُلِّ خَطْرَةٍ دَعَتْنَا إلى تَصَنُّعٍ وَتَكْلِفٍ تَزَيُّنًا لَلنَّاسِ فِي كِتَابٍ سَطَرْنَاهُ أو كَلاَمٍ نَظَمْنَاهُ أو عِلْمٍ أَفَدْنَاهُ أَوِ اسْتَفَدْنَاهُ وَنَرْجُوْ بَعْدَ اْلاِسْتِغْفَارِ مِنْ جَمِيْعِ ذَلِكَ كُلِّهِ لَنَا وَلِمَنْ طَالَعَ كِتَابَنَا هَذَا أو كَتَبَهُ أو سَمِعَهُ أَنْ نَكَرَّمَ بِالْمَغْفِرَةِ وَالرَّحْمَةِ وَالتَّجَاوُزِ عَنْ جَمِيْعِ السَّيِّئَاتِ ظَاهِراً وَبَاطِناً فَإِنَّ الْكَرَمَ عَمِيْمٌ وَالرَّحْمَةَ وَاسِعَةٌ وَالْجُوْدَ على أَصْنَافِ الْخَلاَئِقِ فَائِضٌ، لاَ وَسِيْلَةَ لَنَا إِلَيْهِ إِلاَّ فَضْلُهُ وَكَرَمُهُ

رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلإخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالإيمَانِ وَلا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلا لِلَّذِينَ آمَنُوا
رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ . رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ.
رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ .
آمين..آمين.. ثمّ آمين...
يا ربّ العالمين.

العبد الفقير والحقير إلى رحمة الله :
ابن مسران البنجري