Tuesday, February 12, 2008

PERTANYAAN & JAWAPANNYA.. (SIRI 1)

بسم الله الرحمن الرحيم

PERTANYAAN & JAWAPANNYA (1)


Pertanyaan 1 :

Assalamualaikum..

Dalam solat witir 3 rakaat, saya perhatikan ada 3 cara yang dilakukan oleh setengah masyarakat kita dalam pelaksanaannya.

a) Ketiga rakaat solat witir itu disambung tanpa terlebih dahulu bertasyahhud setelah rakaat kedua. Jadi hanya satu kali pada rakaat ketiga (terakhir) kemudian membaca salam.

b) Ketiga rakaat solat witir itu disambung seperti cara di atas, tetapi setelah mendapat dua rakaat, mereka terlebih dahulu bertasyahhud kemudian melanjutkan ke rakaat yang ketiga.

c) Setelah mendapat dua rakaat, mereka bertasyahhud lalu membaca salam, kemudian melanjutkan satu rakaat lagi. Setelah selesai tasyahhud mereka membaca salam.

Dari ketiga cara tersebut, kaifiat mana yang benar dan mana yang terbaik untuk kita lakukan? Harap ustaz dapat jelaskan. Terima kasih.
__________________

Jawapan 1:

Wa’alaikum salam…
Untuk makluman saudara, dalam pelaksanaan solat witir 3 rakaat, kita diperbolehkan melakukannya dengan memilih salah satu cara tersebut di atas, sebab semuanya memiliki dasar dari Rasulullah Saw. Sayid Sabiq dalam kitabnya Fiqhus Sunnah berkata:

ويجوز أداء الوتر ركعتين، ثم صلاة ركعة بتشهد وسلام، كما يجوز صلاة الكل بتشهدين وسلام، فيصل الركعات بعضها ببعض من غير أن يتشهد إلا في الركعة التي هي قبل الاخيرة فيتشهد فيها ثم يقوم إلى الركعة الاخيرة فيصليها ويتشهد فيها ويسلم، ويجوز أداء الكل بتشهد واحد وسلام في الركعة الاخيرة، كل ذلك جائز وارد عن النبي صلى الله عليه وسلم.

"Dan solat witir itu boleh dilakukan dengan dua rakaat, lalu dilanjutkan satu rakaat lagi dengan tasyahhud dan salam. Sebagaimana boleh dilakukan keseluruhannya dengan dua kali tasyahhud dan satu kali salam. Ia menyambungnya antara rakaat yang satu dengan yang lainnya tanpa bertasyahhud melainkan pada rakaat sebelum terakhir, lalu ia melanjutkan satu rakaat lagi yang terakhir, dan setelah tasyahhud lalu salam. Dan boleh pula dilakukan keseluruhan dengan satu kali tasyahhud dan satu kali salam pada rakaat terakhir. Semuanya itu boleh dan ada dasarnya dari Nabi Saw" (Fiqhus Sunnah, Juz I, hal. 194)

Mengenai cara yang terbaik dari ketiga cara tersebut, para fuqaha memberikan fatwa dan penjelasannya antara lain:

Imam Nawawi (Abu Zakaria Yahya bin Syarif an-Nawawi asy-Syafi’e, lahir di Nawa Damasyqus Syiria pada tahun 631H dan wafat tahun 676H) dalam kitabnya Al-Majmu' Syarah Al-Muhadzdzab menjelaskan:

في مذاهبهم فيمن أوتر بثلاث هل يفصل الركعتين عن الثلاثة بسلام: فذكرنا اختلاف اصحابنا في الافضل من ذلك وان الصحيح عندنا ان الفصل افضل وهو قول ابن عمر ومعاذ القارئ وعبد الله بن عياش ابن ابي ربيعة ومالك واحمد واسحق وابي ثور


"Menurut beberapa pendapat para ulama, berkenaan dengan orang yang melaksanakan solat witir 3 rakaat - apakah rakaat yang kedua dipisahkan dengan rakaat yang ketiga melalui baca salam terlebih dahulu? Sebenarnya kami pernah menyinggung perbeZaan di antara sahabat-sahabat kami tentang cara terbaik melakukan solat tersebut. Menurut pandangan kami (mazhab Syafi’e), pendapat yang lebih tepat (shahih) dan utama yaitu dengan cara memisahkannya. Dan itu adalah pendapatnya Ibnu Umar, Mu'adz Al-Qari, Abdullah bin 'Iyasy bin Abi Rabiah, Imam Malik, Imam Ahmad, Imam Ishak dan Imam Abu Tsaur." (Al-Majmu' Syarah Al-Muhadzdzab, Juz 4, hal. 24)

Syeikh Zainudin Al-Malibary asy-Syafi’e (wafat 972H) dalam kitabnya Fathul Mu'in berfatwa:

ويجوز لمن زاد على ركعة الفصل بين كل ركعتين بالسلام - وهو أفضل من الوصل - بتشهد أو تشهدين في الركعتين الاخيرتين

“Bagi orang yang solat witirnya lebih dari satu rakaat boleh memisah di antara setiap dua rakaat dengan salam dan dia itu lebih utama daripada menyambungnya dengan satu kali tasyahhud atau dua kali tasyahhud pada dua rakaat terakhir..” (Fathul Mu'in, hal. 31 / Hamisy I’anatut Tholibin Juz 1, hal. 289)

Syeikh Nawawi Al-Bantani (Imam Nawawi Shogir, al-Jawi, wafat 1314H) dalam kitabnya Nihayatuz Zain, secara tegas berfatwa:

والوصل بتشهد أفضل منه بتشهدين فرقاً بينه وبين المغرب, وهذا جاز فيما لو أحرم بزيادة على ثلاث دفعة لما في الإتيان بتشهدين من مشابِهته للمغرب في الجملة, والفصل أفضل من الوصل لزيادة الأعمال فيه,.

"Dan menyambung dengan satu kali tasyahhud lebih utama daripada menyambung dengan dua kali tasyahhud, untuk membezakan antara solat witir dengan solat Maghrib. Melakukan dua kali tasyahhud (dalam solat witir yang tiga rakaat), dapat menyerupai solat maghrib secara garis besarnya. Memisah itu lebih utama daripada menyambung karena ada tambahan amal padanya." [Nihayatuz Zain , hal. 100]

Dalam kitab Nailul Authar (Syarah Muntaqal Akhbar) karangan Imam Asy-Syaukani (Muhammad bin ‘Ali bin Muhammad Asy-Syaukani, wafat 1255H) terdapat sebuah riwayat sebagai berikut:

وَرَوَى الطَّحَاوِيُّ عَنْ ابْنِ عُمَرَ { أَنَّهُ كَانَ يَفْصِلُ بَيْنَ شَفْعِهِ وَوِتْرِهِ بِتَسْلِيمَةٍ ، وَأَخْبَرَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَفْعَلُهُ } وَإِسْنَادُهُ قَوِيٌّ

"Imam Thahawi mendapat riwayat dari Ibnu Umar, bahawa dia memisahkan antara rakaat yang genap dan yang ganjil dengan salam, dan dia pernah memberitakan bahawa Nabi Saw. juga melakukan yang demikian. Sanad hadisnya kuat," (Nailul Authar, juz 3, hal. 44)

Dari huraian di atas, dapat kami simpulkan bahawa ketiga cara pelaksanaan solat witir yang 3 rakaat tersebut, walaupun pada dasarnya kita boleh melakukan salah satunya, namun cara terbaik ialah cara yang telah diterangkan pada bagian (c), yakni setelah mendapat dua rakaat, bertasyahhud lalu membaca salam. Kemudian melanjutkan satu rakaat lagi; setelah selesai tasyahhud, lalu membaca salam lagi.

Ada sebagian ulama yang berpendapat makruh melakukan solat witir tiga rakaat dengan cara disambung yakni setelah mendapat dua rakaat, bertasyahhud, lalu melanjutkan rakaat ketiga tanpa diselangi salam. Rasulullah Saw. pernah bersabda:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : لَا تُوتِرُوا بِثَلَاثٍ وَلَا تَشَبَّهُوا بِالْمَغْرِبِ . رَوَاهُ الدَّارَقُطْنِيّ بِإِسْنَادِهِ ، وَقَالَ : كُلُّهُمْ ثِقَاتٌ

"Janganlah kamu solat witir tiga rakaat yang menyerupai solat maghrib." (Riwayat Imam Daruquthni, dari Abu Hurairah, dan ia berkata, "Para perawis hadis tersebut orang-orang kepercayaan.")

Hadis tersebut dapat kita baca dalam kitab-kitab hadis seperti berikut:

1. Nailul Authar, Juz 3, hal. 47, karangan Imam Asy-Syaukani
2. Irsyadus Sari Syarah Sahih Bukhari, Juz 2, hal. 229, karangan Imam Syihabuddin Al-Qasthalani
3. Al-Mustadrak ‘ala Sohihain, Juz 3 hal. 158 karangan Imam al-Hakim.

والله أعلم.. Demikianlah jawapan dari saya yang dhoif lagi faqir ini. Semoga ada manfaatnya. Amien..




Pertanyaan 2:
Apakah hukumnya tidur di masjid? Salah seorang bilal di tempat saya mengharamkannya. Apakah pendapatnya itu betul menurut hukum Islam? Harap ustaz dapat jelaskan berserta dengan dalil. Sekian terima kasih.
___________________
Jawapan 2:

Tidur di dalam masjid hukumnya mubah (boleh/harus), asal dapat menjaga kebersihannya. Imam Nawawi dalam kitabnya Al-Majmu' Syarah Al-Muhadzdzab menjelaskan sebagai berikut:

يجوز النوم في المسجد ولا كراهة فيه عندنا نص عليه الشافعي رحمه الله في الام واتفق عليه الاصحاب

“Tidur di masjid hukumnya boleh, tidak makruh menurut pendapat kami. Imam Syafi’e Rahimahullah telah memberikan nash atas bolehnya tidur di masjid dalam kitabnya Al-Umm, dan pendapatnya itu telah disepakati oleh sahabat-sahabatnya.”

Dalam kitab tersebut Imam Nawawi mengungkapkan dalil yang dijadikan dasar oleh Imam Syafi’e dan para sahabatnya atas bolehnya tidur di dalam masjid, yaitu sebagai berikut:


واحتج الشافعي ثم اصحابنا لعدم الكراهة بما ثبت في الصحيحين عن ابن عمر رضى الله عنهما قال كنت أنام في المسجد وأنا شاب أعزب وثبت ان أصحاب الصفة كانوا ينامون في المسجد وان العرنيين كانوا ينامون في المسجد وثبت في الصحيين أن عليا رضي الله عنه نام فيه وان صفوان بن أمية نام فيه وان المرأة صاحبة الوشاح كانت تنام فيه وجماعات آخرين من الصحابة وان ثمامة بن اثال كان يبيت فيه قبل اسلامه وكل هذا في زمن رسول الله صلى الله عليه وسلم

“Imam Syafi’e, begitu pula sahabat-sahabat kami telah berdalil atas tidak makruh tidur di masjid, dengan hadis yang kuat terdapat dalam kitab Shahih Bukhari dan Shahih Muslim dari Ibnu Umar r.a. Beliau telah berkata, "Saya suka tidur di masjid, padahal saya seorang pemuda yang belum kahwin." Dan telah terdapat hadis yang kuat yang menyatakan bahawasanya Ahlush Shuffah (sahabat-sahabat Nabi Saw. yang miskin, tidak punya rumah, dan tidak punya harta) mereka suka tidur di masjid. Dan telah terdapat hadis yang kuat dalam kitab kitab shahih Bukhari dan Shahih Muslim, bahawa Saiyidina Ali r.a. pernah tidur di masjid, sahabat Shafwan bin Umayah pernah tidur di masjid, seorang perempuan tukang selempang suka tidur di masjid. Begitu pula segolongan dari sahabat yang lain, Tsumamah bin Atsal, ia suka menginap di masjid sebelum ia beragama Islam. Semua itu terjadi pada zaman Rasulullah Saw.” (Kitab Al-Majmu' Syarah Al-Muhadz-dzab, Juz 2, hal. 173-174)
Dalam kitab Fiqhus Sunnah terdapat keterangan sebagai berikut:

إباحة الاكل والشرب والنوم فيها: فعن ابن عمر قال: كنا في زمن رسول الله صلى الله عليه وسلم ننام في المسجد نقيل فيه ونحن شباب.

“Boleh hukumnya makan, minum dan tidur di masjid di mana saja. Terdapat sebuah hadis dari Ibnu Umar, beliau berkata, "Kami (para sahabat) pada zaman Rasulullah Saw. suka tidur di masjid, kami tidur qailulah (tidur tengah hari) di dalamnya, dan kami pada waktu itu masih muda-muda." (Kitab Fiqhus Sunnah, Juz I, hal. 252)

Dari beberapa dalil tersebut di atas, jelaslah bahawa tidur di masjid hukumnya boleh, tidak makruh apalagi haram, karena para sahabat banyak yang melakukannya, padahal Rasulullah Saw. ketika itu masih hidup. Seandainya tidur di masjid itu hukumnya haram tentu Rasulullah melarangnya.

Kalau ada seseorang yang ber”fatwa” bahawa tidur di masjid itu hukumnya haram, menurut peribadi saya, itu adalah “fatwa” yang tidak berdasarkan kepada dalil dan tidak perlu kita ikuti kecuali kalau tidurnya mengotori masjid.

Pendapat tentang bolehnya tidur di dalam masjid secara mutlak ini adalah pendapat yang dipegang Imam Syafi’e berserta sahabat-sahabatnya, Imam Ibnul Musayyah, Imam 'Atha, dan Imam Al-Hasan.

Ada pula beberapa pendapat yang tidak didukung oleh dalil, dari kalangan sahabat, Tabi’in, dan ulama Mujtahidin yang lainnya sebagai berikut:

1. Ibnu Mas'ud, Ibnu Abbas, Mujahid, dan Sa'id bin Jubair berpendapat, bagi orang yang mempunyai rumah (tempat tidur), tidur di masjid hukumnya makruh. Sedangkan bagi orang yang tidak atau belum punya rumah (tempat untuk tidur), hukumnya boleh dan tidak makruh.

2. Imam Ahmad dan Imam Ishaq berpendapat, bagi orang yang sedang musafir (dalam perjalanan) atau semacamnya, tidur di masjid hukumnya boleh, sedangkan bagi orang yang mukim, hukumnya tidak boleh.

3. Imam Al-Auza'i (nama lengkapnya Abu 'Amr Abdurrahman bin Muhammad Al-Auza'i, lahir 88 H, dan wafat 157 H), beliau berpendapat bahawa tidur di masjid hukumnya makruh secara mutlak. Dengan pengertian, baik orang itu sedang musafir atau sedang mukim, hukumnya tetap makruh. [Lihat kitab Al-Majmu' Syarah Al-Muhadzdzab, Juz 2, hal. 173]

Saya sendiri condong kepada pendapat yang mengatakan tidur di masjid itu boleh, karena hujjah-hujjahnya cukup jelas dan kuat.

والله أعلم.. Demikianlah jawapan dari saya yang dhoif lagi faqir ini. Semoga ada manfaatnya. Amien..


Pertanyaan 3:

Bagaimana hukumnya membaca basmalah (بسم الله الرحمن الرحيم) di pertengahan atau di akhir makan, dan adakah perlu baca lagi jika ada orang lain yang membaca doa ketika makan bersama?
__________________

Jawapan 3:

Apabila kita makan, disunatkan memulainya dengan membaca lafaz " بسم الله الرحمن الرحيم", mengingat sabda Rasulullah Saw.:

عَنْ وَهْبِ بْنِ كَيْسَانَ أَبِي نُعَيْمٍ قَالَ : أُتِيَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِطَعَامٍ وَمَعَهُ رَبِيبُهُ عُمَرُ بْنُ أَبِي سَلَمَةَ فَقَالَ سَمِّ اللَّهَ وَكُلْ مِمَّا يَلِيكَ .

“Dari Wahib bin Kaisan, ia berkata: Pernah didatangkan kepada Rasulullah Saw. sebuah makanan dan besertanya anak tirinya Umar bin Abu Salamah. Kemudian Rasulullah bersabda: "Sebutlah nama Allah dan makanlah makanan yang dekat kepadamu.” (Riwayat Bukhari; Kitab Shahih Bukhari, Juz 3, hal. 291).

Imam Nawawi menyebut di dalam kitabnya al-Azkar sebagai berikut:

قلت : أجمع العلماء على استحباب التسمية على الطعام في أوله

“Aku berkata : Para ulamak telah ijmak (sependapat) pada menyatakan sunat membaca basmalah atas suatu makanan pada awal (permulaan) memakannya.” [Kitab al-Azkar, hal. 230]

Juga terdapat dalam kitab Fathul Baari karangan Imam al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqolani:

قَالَ النَّوَوِيّ : أَجْمَعَ الْعُلَمَاء عَلَى اِسْتِحْبَاب التَّسْمِيَة عَلَى الطَّعَام فِي أَوَّله

“Telah berkata Imam An-Nawawi : Para ulamak telah ijmak (sependapat) pada menyatakan sunat membaca basmalah atas suatu makanan pada awal (permulaan) memakannya.” [Kitab Fathul Baari , Juz 15, hal.247]

Imam Nawawi menyatakan lagi ;

قال العلماء من أصحابنا وغيرهم : ويستحب أن يجهر بالتسمية ليكون فيه تنبيه لغيره على التسمية وليقتدى به في ذلك

“Berkata para ashhab kami dan lainnya : disunatkan bahawa menyaringkan bacaan bismillah supaya menjadi peringatan bagi yang lainnya dan agar diikuti orang akan bacaannya” [Kitab al-Azkar, hal. 230]

Imam Nawawi menjelaskan lagi ;

فاعلم أن الأفضل أن يقول : بسم الله الرحمن الرحيم ، فإن قال : بسم الله ، كفاه

“ketahuilah bahawa yang paling afdhal ialah menyebut [بسم الله الرحمن الرحيم] tetapi jika diucapkan dengan lafaz [بسم الله] sudah memadai” [Kitab al-Azkar, hal. 231]

Imam Al-Qasthallani ketika mensyarah sabda Rasulullah "سَمِّ اللَّهَ " beliau berkata sebagai berikut:

“Menyebut nama Allah itu sekurang-kurangnya sebagaimana telah dikatakan oleh Imam Nawawi, yaitu mengucapkan "بسم الله ". Afdalnya ialah mengucapkan "بسم الله الرحمن الرحيم " [Kitab Irsyadus Sari Syarah Shahih Bukhari, Juz VIII, hal. 211].


Bila di permulaan makan kita lupa membaca "بسم الله", kemudian baru ingat dipertengahan atau diakhir makan, maka disunatkan membaca " بِسْمِ اللَّهِ فِي أَوَّلِهِ وَآخِرِهِ ", sebagaimana sabda Rasulullah Saw.:

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ طَعَامًا فَلْيَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ فَإِنْ نَسِيَ فِي أَوَّلِهِ فَلْيَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ فِي أَوَّلِهِ وَآخِرِهِ

"Dari Siti Aisyah r.a. ia berkata, Rasulullah Saw. talah bersabda "Apabila salah seortang kamu memakan makanan, maka ucapkanlah lafaz "بِسْمِ اللَّه ". Jika lupa membacanya di permulaan makan, maka ucapkanlah lafaz "بِسْمِ اللَّهِ فِي أَوَّلِهِ وَآخِرِه " [Riwayat Turmuzi; kitab Sunan Turmuzi, Juz 3, hal. 190]

Atau mengucapkan lafaz " بِسْمِ اللَّهِ أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ ", berdasarkan sabda Rasulullah Saw.:

عَنْ أُمَيَّةَ بْنِ مَخْشِيٍّ وَكَانَ مَنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ :كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَالِسًا وَرَجُلٌ يَأْكُلُ فَلَمْ يُسَمِّ حَتَّى لَمْ يَبْقَ مِنْ طَعَامِهِ إِلَّا لُقْمَةٌ فَلَمَّا رَفَعَهَا إِلَى فِيهِ قَالَ بِسْمِ اللَّهِ أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ فَضَحِكَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ قَالَ مَا زَالَ الشَّيْطَانُ يَأْكُلُ مَعَهُ فَلَمَّا ذَكَرَ اسْمَ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ اسْتَقَاءَ مَا فِي بَطْنِهِ

“Dari Umayyah bin Makhsyiy r.a, salah seorang sahabat Rasulullah Saw., ia berkata: Rasulullah Saw. pernah duduk dan ada seorang laki-laki sedang makan namun tidak membaca "بِسْمِ اللَّهِ ", hingga makanannya tinggal satu suap lagi. Tatkala orang itu mengangkat suapan (yang terakhir) ke mulutnya, ia mengucap " بِسْمِ اللَّهِ أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ ". Nabi Saw. tertawa, kemudian bersabda: "Syaithon itu senantiasa makan bersekali dengannya, maka tatkala ia menyebut nama Allah A'Azza wa Jalla, syaithon memuntahkan apa yang ada dalam perutnya." [Riwayat Abu Dawud, kitab Sunan Abu Dawud, Juz 3, hal. 347-348]


Tentang sunat hukumnya membaca "بِسْمِ اللَّهِ فِي أَوَّلِهِ وَآخِرِه" atau "بِسْمِ اللَّهِ أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ" walaupun makannya telah selesai, Imam Ibrahim Al-Bajuri dengan tegas berkata:

“Sekalipun makan telah selesai, sunat membacanya agar syaithon memuntahkan makanan yang dimakannya (bersamanya)." [Kitab Hasyiah Al-Bajuri, Juz I, hal. 54]

Adapun pertanyaan adakah perlu baca lagi jika ada orang lain yang telah membaca doa (basmalah) ketika makan bersama?. Maka saya menjawab sebagaimana yang terdapat pada kitab al-Azkar ;

فلو سمى واحد منهم أجزأ عن الباقين ، نص عليه الشافعي رضي الله عنه

“sekiranya salah seorang sahaja yang membaca basmalah di antara mereka, sudah cukup bagi yang lainnya. Demikianlah menurut nash Imam Syafi’e r.a.”

وهو شبيه برد السلام وتشميت العاطس، فإنه جزئ فيه قول أحد الجماعة.

“Dan hukum basmalah ini sama serupa dengan hukum menjawab salam dan menjawab hamdalah orang yang bersin, maka sesungguhnya telah gugur tuntutan hukum apabila sudah di baca oleh salah seorang daripada suatu jamaah”. [Kitab al-Azkar an-Nawawiyah, hal. 231]

والله أعلم.. Demikianlah jawapan dari saya yang dhoif lagi faqir ini. Semoga ada manfaatnya. Amien..