عَنِ ابْنِ مَسْعُوْدٍ رضي الله عنه، قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وآله وسلم : لَقِيْتُ إِبْرَاهِيْمَ – لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِيْ – فَقَالَ : يَا مُحَمَّدُ ، أَقْرِئْ أُمَّتَكَ مِنِّي السَّلاَمَ ، وَ أَخْبِرْهُمْ أَنَّ الْجَنَّةَ طَيْبَةُ التُّرْبَةِ ، عَذْبَةُ الْمَاءِ ، وَأَنَّهَا قِيْعَانٌ ، وَأَنَّ غِرَاسَهَا سُبْحَانَ اللهِ ، وَالْحَمْدُ ِللهِ ، وَ لآ إِلهَ إِلاَّ اللهُ ، وَاللهُ أَكْبَرُ - رواه الترمذي
Artinya: Dari Ibnu Mas’ud رضي الله عنه, beliau berkata: Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda: “Saya bertemu dengan Nabi Ibrahim عليه السلام – ketika malam saya diisra’kan – dan Baginda bersabda: Wahai Muhammad, sampaikanlah salam dari padaku kepada ummatmu [1] , dan beritahukanlah kepada mereka, bahawasanya syurga itu bagus tanahnya, tawar airnya, dan bahawasanya tanahnya rata, dan bahawasanya tanam-tanamannya adalah:
سُبْحَانَ اللهِ ، وَالْحَمْدُ ِللهِ ، وَ لآ إِلهَ إِلاَّ اللهُ ، وَاللهُ أَكْبَرُ
(Hadits riwayat at-Turmidhi. Berkata Imam at-Turmidhi: Hadits hasan)
Dalam satu riwayat: Kemudian Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم memberitahu para shahabat, bahwa barangsiapa yang mengucapkan empat kalimah tersebut, bagi setiap satu kalimat akan ditanamkan baginya sebuah pohon di dalam syurga.
[1] - Maulana Muhammad Zakariyya al-Kandahlawi berkata di dalam kitab beliau Fadhilah Dhikir: Para ulama menulis bahwa barangsiapa yang telah menerima hadits ini hendaklah menjawab salam Nabi Ibrahim Alaihissalam :
وعليه السلام ورحمة الله وبركاته
Keterangan ringkas:
Kalimat dhikir diatas dinamakan juga dikenali sebagai al-Baqiyatus Shalihat.
Firman Allah Ta’ala di dalam surah al-Kahfi, ayat 46:
ٱلْمَالُ وَٱلْبَنُونَ زِينَةُ ٱلْحَيَاةِ ٱلدُّنْيَا وَٱلْبَاقِيَاتُ ٱلصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَاباً وَخَيْرٌ أَمَلاً
Ertinya: Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia, tetapi ‘amalan-‘amalan yang kekal lagi sholeh adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan.
Tersebut di dalam tafsir Ibnu Katsir, Ibnu ‘Abbas, Sa’id ibnu Jubair serta lain-lain kalangan ulama salaf dan bukan hanya seorang mengatakan bahwa yang dimaksudkan dengan ‘al-Baaqiyaatus Shoolihaat’ ialah sholat lima waktu.
Ata ibnu Rabah dan Said bin Jubair telah meriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas رضي الله عنهما bahwa yang dimaksudkan dengan ‘al-Baaqiyaatus Shoolihaat’ ialah ucapan:
سُبْحَانَ اللهِ ، وَالْحَمْدُ ِللهِ ، وَ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ ، وَاللهُ أَكْبَرُ
Dan begitu juga ketika ditanyakan kepada Amirul Mukminin Utsman bin ‘Affan رضي الله عنه daripada ‘al-Baaqiyaatus Shoolihaat’, apakah maksudnya, maka beliau رضي الله عنه menjawab: Ianya,
لا إله إلا الله، وسبحان الله، والحمد لله، والله أكبر،ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
- riwayat Imam Ahmad.
Malik telah meriwayatkan dari Imarah ibnu ‘Abdullah ibnu Shayyad dari Sa’id bin Musayyib yang mengatakan bahwa ‘al-Baaqiyaatus Shoolihaat’ adalah kalimah:
سُبْحَانَ اللهِ ، وَالْحَمْدُ ِللهِ ، وَلاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ ، وَاللهُ أَكْبَرُ ، وَلاَحَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ
Mujahid mengatakan, yang dimaksudkan dengan ‘al-Baaqiyaatus Shoolihaat’ ialah ucapan:
سُبْحَانَ اللهِ ، وَالْحَمْدُ ِللهِ ، وَلاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ ، وَاللهُ أَكْبَرُ
Ibnu Jarir mengatakan: Saya menjumpai di dalam kitab saya sebuah hadits dari al-Hasan ibnus Sabbah al-Bazzar dari Abu Nasr at-Tammar dari ‘Abdul ‘Aziz ibnu Muslim dari Muhammad ibnu Ajlan dari Sa’id al-Maqbari dari ayahnya dari Abu Hurairah رضي الله عنه yang mengatakan bahwa Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم pernah bersabda:
سبحان الله، والحمد لله، ولا إله إلا الله، والله أكبر، هن الباقيات الصالحات
Ertinya: " سبحان الله، والحمد لله، ولا إله إلا الله، والله أكبر، semuanya adalah ‘al-Baaqiyaatus Shoolihaat’ (‘amalan-‘amalan yang kekal lagi sholeh)"
Untuk mengetahui mengenai fadhilat atau kelebihan kalimat-kaliamat ini, maka kalian bacalah di dalam kitab fadhilat dhikir karangan Maulana Muhammad Zakariyya a-Kandahlawi. Diterangnya panjang lebar.
Ahkirkata, hidupkanlah hati kita dengan sentiasa membasahi lidah dengan dhikrullah. Berdenyut nadi kita dengan dhikrullah. Dan perbanyakkanlah mengucapkan ‘al-Baaqiyaatus Shoolihaat’. Adapun kalimah ‘al-Baaqiyaatus Shoolihaat’ ini juga terhimpun di dalam Ratib al-Aidarus, Ratib al-Atthas dan juga Ratib al-Haddad. Maka sesiapa yang mengamalkan ratib-ratib tersebut, maka secara tidak langung dia juga berdhikir dengan ‘al-Baaqiyaatus Shoolihaat’.
Sekian. والله أعلم
Rujukan:
1 - Kumpulan Hadits Nabawi Riwayat 10 Shahabat – Jilid 1 oleh Syaikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki.
2 – Tafsir Ibn Katsir
3 - Fadhilat Dhikir karangan Maulana Muhammad Zakariyya al-Kandahlawi